Arabiska alfabetet

I den hنr lektionen kommer vi att lنra oss det arabiska alfabetet, insha Allah. Alla 28 bokstنverna finns i tabellen nedan. Tabellen visar hur varje bokstav skrivs, vad bokstaven heter och bokstavens ljud, dvs. hur den uttalas.
Fِr att hِra namnet pه varje bokstav och hur den uttalas klicka pه den arabiska bokstaven fِr att gه till sidan fِr denna bokstav. Dنr kan du ocksه se hur bokstaven skrivs och hur den anvنnds, mm.

Observera att vissa av dessa bokstنver har motsvarigheter i svenska, Baa till exempel liknar ”B”, Taa liknar ”T”, Sin liknar ”S” osv. Detta نr ett bra sنtt att komma ihهg uttalen (ljuden) av bokstنverna.
Men mهnga bokstنver i arabiska inte har nهgon motsvarighet i svenska, t.ex. Ain, Ghain, Daad, Dha, m fl.
Och fِr nهgra andra bokstنver finns det viktiga skillnader i uttalet, t.ex.  ح  (Hha) som uttalas som bokstaven ”H” i svenska men med mycket mer betoning pه halsen نn "H".
Klicka nu pه  ح fِr och gه till bokstavens sida fِr att hِra hur den uttalas och hِra skillnaden.

Slutligen, glِm inte att arabiska skrivs och lنses frهn hِger till vنnster. Tabellen lنses dنrfِr frهn hِger till vنnster,frهn raden lنngst upp till raden lنngst ned.
Fِrsta raden till exempel lنses i denna ordning: Alif Ba Ta Tha Jim. Du bِrjar alltdه frهn Alif, den fِrsta bokstaven och nنsta bokstav blir dه Baa, etc. Och nنr du نr klar med fِrsta raden gهr du till nنsta rad osv. Sista bokstaven نr Yaa.

• Bِrja med alfabetet, ta en eller ett antal bokstنver هt gهngen och
  • Lنs i tabellen vad bokstنverna heter och hur de uttalas
  • Klicka sedan pه varje bokstav och gه till bokstavens sida fِr att lنra dig hur den skrivs och lyssna pه hur den uttalas pه rنtt sنtt. Du kan ocksه gه till bokstنvernas sidor genom att klicka pه "Lektioner" pه kursens startsida.

Tillbaka till kursens startsida

Arabiska alfabetet