Första Aqaba Löftet- (Baiatul Aqaba Al-Ola)

Följande år, det tolfte året av profetskapet[1] kom tolv personer till Mecka från Yathrib, under Hajjtiden. De täffade profeten (saws) i hemlighet på samma ställe, vid Aqaba. Tio av dem var från stammen Khazraj och två från stammen Aws och alla var redan muslimer. Bland dem fanns de sex män som kom året innan.

De tolv personerna satt och pratade med profeten som berättade för dem vad de ska göra som muslimer. De gav profeten sina löften att de skulle följa islam och lyda profeten och vara honom trogen. De lovade honom att de skulle följa Islam och dyrka ingen annan än Allah. De lovade också att hålla sig bort från onda saker.

Det här löftet kallades Baiatul Aqaba Al-Ola. På svenska: Första Aqaba Löftet.

När de reste tillbaka hem till Yathrib skickade profeten sin följeslagare Mus’ab bin Umair med dem för att han skulle lära dem islam och Koranen.

Tillbaka till: Kallelsen utanför Mecka Nästa:   Andra Aqaba Löftet

[1] Profetskap: Betyder att vara profet. Det tionde året av profetskapet betyder När proften hade varit profet i tio år.