Islamisk etikett(Adaab)

I Islam finns det regler för hur vi ska uppföra oss, vad och hur vi ska göra i olika situationer. Reglerna kallas för adaab på arabiska. På svenska heter det etikett. Det kan gälla regler för hur man äter, hur man umgås med andra och hur man uppför sig mot sina föräldrar, hur vi ska förhålla oss till äldre personer, eller vad man gör när man hälsar på någon.

Det bästa exemplet på god adaab och gott uppförande är profeten Muhammed(saws). Han är alla muslimers förebild i hur man ska uppföra sig på bästa sätt. Eftersom profeten Muhammed (saws) var den perfekta människan försöker vi att följa hans exempel som finns i hans sunna.

Han (saws) hade den bästa adaab och den som hade bästa moralen bland människorna. I många hadither har profeten berättat för oss om hur vi ska bete oss och vad vi ska göra i olika situationer och tillfällen under vårt dagliga liv.

Etikett gentemot föräldrarna Etikett vid matbordet
Etikett vid hälsning (Salaam) Etikett i moskén