Etikett gentemot föräldrarna

Lyd dina föräldrar och gör vad de ber dig göra.

Var god och visa dem respekt. Du har dina föräldrar att       tacka för att du blev till. Genom dem har vi fått liv.
 Var ödmjuk gentemot dem och var alltid vänlig och snäll       mot dem.

Höj inte din röst, skrik inte, när du pratar med dem.

Skynda dig att svara och komma till dem när dem ropar på       dig.

Gör duaa för dem , be Allah att förlåta dem och vara       barmhärtig med dem.

Le mot dem och be dem om förlåtelse.

Bli inte irriterad och trött på vad de pratar om för dig.

Säg aldrig usch till dina föräldrar. Försök alltid att göra så       att de är nöjda och glada.

Undvik att störa dem när de sover eller vilar. Knacka på       dörren innan du går in till dem och gå inte in innan du       får lov.

Lyssna till dem och avbryt inte dem när de talar. Genom       att inte avbryta dem visar du respekt.

Lägg aldrig fötterna på bordet, soffan eller på stolen när       du sitter med dina föräldrar.

Undvik att skratta åt dem eller förlöjliga dem eller prata       med dem på ett oartigt sätt.

Hjälp dem med hushållsarbetet och städa efter dig själv.

Säg "Assalamu alaikum" till dina föräldrar när du kommer       in efter det att du har varit ute.

Fråga dem alltid om råd i alla frågor och berätta för dem       om dina problem. Dölj aldrig något för dem.

Tacka dem för allt som de har gjort för dig och säg att du       älskar dem.

Ge dem presenter till Id och vid andra tillfällen.

Behandla dem väl och hjälp dem med vad de behöver       särskilt när de blir gamla och svaga.

Tala aldrig illa om dina föräldrar och säg inför dina kompisar       och släktingar att du är stolt över dem.