Muhammed(saws) gifter sig med Khadija

Många av Meckaborna var affärsmän. De arbetade med att sälja och köpa varor. På den tiden var Mecka en viktig handelsstad. De gjorde handelsresor med kameler till andra städer och länder. Kamelerna var lastade med varor som de sålde där. De lastade sedan sina kameler med andra varor därifrån och reste tillbaka till Mecka för att sälja varorna där.

I Mecka bodde en rik kvinna som hette Khadija bint Khuwailid. Khadija var känd och alla i Mecka respekterade henne. Hon var en duktig affärskvinna. Khadija gjorde inte jobbet själv. Hon hyrde (anställde) andra som gjorde jobbet för henne. Khadija anställde Muhammed för att arbeta för henne. Hon hade hört om honom och om hans goda moral och ärlighet. Muhammeds tog varar i en handelsresa till Sham (Syrien) för att sälja dem där. Han gjorde ett mycket bra arbete för Khadija och vinsten var stor. Khadija blev imponerad av hans arbete och hans goda egenskaper. Hon ville därför gifta sig med honom.

Muhammed (saws) accepterade det och han gifte sig med henne. Han var 25 år gammal när han gifte sig med Khadija(må Allah vara nöjd med henne) och hon var då 40 år gammal.

Profeten hade ett lyckligt liv med Khadija. De fick sex barn, två pojkar: Al-Qaasim, och Abdullah och fyra flickor: Zaynab, Ruqayyah, Um Kulthum och Fatimah. Al-Qaasim och Abdullah dog båda när de var små. Tre av de fyra döttrarna Zaynab, Ruqayyah och Um Kulthum dog när de var unga. Men Fatimah dog sex månader efter profetens död.

Tillbaka till: Profetens ungdomstid Nästa: Återuppbyggnaden av Kaba

(*) saws är en förkortning för: "Sallallahu alaihi wa sallam". Det är en mening som används varje gång vi säger, skriver eller hör profeten Muhammeds namn. På svenska betyder den: Allahs frid och välsignelser vare över honom.

(**) e.Kr är en förkortning för: "efter Kristus" och som betyder: efter profeten Jesus födelse.

(***) as är en förkortning för: "Alaihis salam". Det är en mening som används varje gång vi säger, skriver eller hör namnet på en av de andra profeterna.

(****) En uppenbarelse är ett budskap från Allah till profeten.