Hadith 1

قالَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّم: " بُنيَ الإسْلامُ عَلى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ ،وحَجِّ البَيْتِ لِمَنْ اسْتَطاعَ إليْهِ سَبيلا " (رواه البُخاري ومُسلم)

Profeten Muhammed (saw) sade:
"Islam är byggt på fem : Att vittna om att det inte finns någon gud utom Allah och att Muhammed är Allahs sändebud , att utföra bönen (salat), att ge Zakat (allmosan), att fasta under månaden Ramadan och att göra pilgrimsfärden (Hajj) till huset för den som kan göra det"
(Berättad av Al-Bukhari och Muslim)

Ord och förklaringar

Här kommer förklaringar av svåra ord i Hadithen:

Ordet fem i "Islam är byggt på fem" betyder fem saker. Och de här sakerna kallas islams pelare. En pelare är en stor och kraftig stople som håller upp ett tak.

Att vittna här betyder att erkänna att det som man säger är sant och att man accepterar det och tror på det.

Huset betyder Allahs hus, det vill säga Kaba.

Betydelsen av Hadithen

Den här Hadithen är mycket viktig eftersom den talar om vilka saker som en muslim måste göra. Det är fem saker som är obligatoriska för en muslim. De kallas islams pelare. De kallas så eftersom de är som pelarna i en byggnad eller i ett hus. De bär huset eller taket i huset, så de måste vara starka så att huset inte faller samman.

Det är så som en muslim ska vara. Man ska ha en stark grund som är de fem pelarna. Men islam är inte bara de här pelarna. Om vi tittar på ett hus så har det inte bara ett tak som hålls upp av husets pelare. Det behövs flera andra saker för att huset ska vara helt. Huset behöver till exempel också ha väggar och fönster, annars kan det inte fungera som ett riktigt hus. Det är samma sak med islam. Förutom de här fem pelarna finns det andra saker också som en muslim ska tro på och göra. Exempel på sådana saker är att tro på Imans pelare, göra goda gärningar, ät bara halal mat, etc.

Jo, de här fem pelarna är grunden för islam. Det betyder att islam står på de här fem pelarna. Man måste tro och göra dem och göra aven de andra saker som man ska göra för att leva som muslim.

Den första pelaren

Den första pelaren är den viktigaste pelaren i islam. Den heter Shahadah. Shahadah betyder att man vittnar om eller bekänner(erkänner) att det bara finns en gud som är Allah (swt). Och man erkänner också att Muhammed (saws) är Allahs sändebud.

Den som inte säger och accepterar Shahadah är han eller hon inte muslim.
Klicka på den här länken för att läsa mer om Shahadah: Shahadah

Den andra pelaren

Den andra pelaren är att utföra bönen , salat på arabiska. Muslimer ber fem gånger om degen. Den fem dagliga bönerna är

1. Fajr-bönen (Gryningsbönen)
  2. Dhuhr-bönen (Middagsbönen)
  3. Asr-bönen (Eftermiddagsbönen)
  4. Maghrib-bönen (Solnedgångsbönen)
  5. Isha-bönen (Kvällsbönen)

Klicka på den här länken för att läsa mer om bönen: Bönen.

Den tredje pelaren

Den tredje pelaren är att ge zakat (allmosan) till fattiga och behövande.
Klicka på den här länken för att läsa mer om zakat: Zakat

Den fjärde pelaren

Den fjärde pelaren är att fasta under månaden Ramadan. Fasta heter sawm eller Siyam på arabiska.
Klicka på den här länken för att läsa mer om fastan: Fastan

Den femte pelaren

Den femte och sista pelaren är att göra Hajj. Det pilgrimsfärden (pilgrimsresan)till Mecka.
Klicka på den här länken för att läsa mer om Hajj: Hajj
.

För att gå till nästa Hadith klickar du på Hadith 2 nedan. Du kan gå tillbaka till listan på alla hadither genom att klicka på Hadither

Hadith 1 Hadither Hadith 2