Hadith 2

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ كَمَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالْحُمَّى وَ السَّهَرِ "

Profeten Muhammed (saws) sade:
"De troende i sin kärlek, barmhärtighet och medkänsla mot varandra, är som en enda kropp: Om en del av den blir sjuk drabbas resten av kroppen av feber och sömnlöshet."
(Berättad av Al-Bukhari och Muslim)

Ord och förklaringar

Barmhärtighet En person som är barmhärtig mot en annan person betyder att han är medlidsam mot honom. Han är godhjärtad och snäll mot honom. Han visar honom ömhet och vänlighet.
Medkänsla Betyder sympati. Alltså att känna med någon och delta i hans glädje eller smärta.

Betydelsen av Hadithen

I den här Hadithen säger profeten Muhammed (saws) att muslimerna är som en enda kropp. Jämför med din egen kropp. När du får ont i en kroppsdel, i halsen till exempel så får du ofta feber också och du blir då trött i hela kroppen. Och du får svårt att sova. Så om en enda del i kroppen blir sjuk kan det påverka hela kroppen.

Så ska muslimerna också vara mot varandra. När någon av dem har problem eller har det svårt med något ska alla andra känna med honom, hjälpa honom och ge honom stöd. Vi ska bry oss om varandra. Vi ska trösta och hjälpa den som har drabbats av sorg eller råkat ut för något tråkigt. Vi ska dela varandras sorg och glädje. Så beskriver profeten (saws) muslimerna.

Hadith 1 Hadither Hadith 3