Hadith 3

قالَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم: (( خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرآنَ وَعَلَّمَهُ )). (البُخاري)

Profeten Muhammed (saws) sade:
"Den bästa av er är den som lär sig koranen och lär ut den."
(Berättad av Al-Bukhari)

Betydelsen av Hadithen

Koranen är den viktigaste boken för en muslim. Koranen är Allahs bok och Koranens ord är Allahs ord, som uppenbarades för profeten Muhammed. Därför får den som läser Koranen belöning för det. Vi får belöning för varje bokstav som vi läser. För varje bokstav får vi en god gärning. Men den här goda gärningen räknas inte som en utan den räknas som tio goda gärningar.

Tänk, en enda bokstav som du läser i Koranen ger dig en belöning som är lika med tio goda gärningar. Hur många goda gärningar får du om du läser en aya (en vers). Och om du läser en hel sura då, hur många fler goda gärningar blir det?

Ser du hur mycket nytta får du om du läser Koranen?

Även den som har svårt att läsa Koranen kan få belöning när han eller hon läser den. Den som har svårt med läsningen får egentligen inte en utan dubbel belöning.

Så om man lär sig Koranen får man en stor belöning för det. Och om man dessutom lär ut den till andra också blir belöningen ännu större. Den som gör så är den bästa människan av alla människor. Så säger denna Hadith.

Vad kan du lära dig av denna Hadith?

- Koranen är mycket viktig för dig som muslim.
- Läs Koranen så mycket du kan och lär dig den utantill eftersom   belöningen för det är stor.
- Om du gör det kommer du närmare Allah då.
- Lär ut den till andra också för du får stor belöning för det.

Hadith 2 Hadither Hadith 4