Hadith 4

قالَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّم:(( إنَّ اللهَ لايَنْظُرُ إلى أجْسامِكُمْ وَلا إلى صُوَرِكُمْ ، وَلكِنْ يَنْظُرُإلى قُلوبِكُمُ )). (رَواهُ مُسلِم)

Profeten Muhammed (saws) sade:
" Allah tittar inte på era kroppar eller utseende utan tittar på era hjärtan och gärningar ".
(Berättad av Muslim)

Ord och förklaringar

Utseende hur något ser ut. En persons utseende betyder hur personen ser ut.
Gärning betyder något som man gör. Dina gärningar betyder det som du gör.

Betydelsen av Hadithen

Allah kommer inte på domens dag att fråga dig om ditt utseende, om hur du ser ut, vilka kläder du har på dig. Hos Allah spelar det ingen roll om du har de finaste och dyraste kläderna eller vanliga billiga kläder eller vilka skor du har osv. Allah kommer inte att titta på hur mycket pengar du har och vilka fina, dyra grejer du har. Det spelar ingen roll om du är rik eller fattig, ful eller vacker. Det är inte det som Allah kommer att titta på. Det är inte viktigt hur stark kropp du har.

Allt det som du har och hur du ser ut är inte viktigt hos Allah. Allah kommer att titta på ditt hjärta. Med det menas att det viktigaste av allt är det som finns i våra hjärtan och inte hur vi ser ut.

Men varför är hjärtat så viktigt?

Eftersom våra avsikter, känslor och tankar har vi inne i våra hjärtan. Det betyder att när du gör något så bara du själv vet varför du gjorde det. De andra som ser dig kan inte exakt veta ditt syfte med det som du gjorde. De kan inte veta vad som finns i ditt hjärta. Det vet bara du själv. Allah (swt) vet också allt som finns i våra hjärtan.
Vi tar ett exempel:

Om du till exempel lär dig Koranen och läser den högt framför andra, varför gör du det? Är det för att imponera på dina vänner? För att de ska säga hur duktig du är och att du har en så vacker röst? Eller läser du Koranen för Allahs skull? Eftersom Koranen är Allahs bok och du älskar Allah och lyder Honom?

Självklart ska vi göra det för att vi lyder Allah och inte för vad andra ska tycka om oss. Så ska vår avsikt vara med alla goda saker som vi gör. Därför kommer Allah att titta på vad som finns i våra hjärtan på Domens dag. Och på varför vi gjorde de här sakerna.

Därför är det mycket viktigt att alla goda gärningar som du gör ska vara för Allahs skull. Inte för att andra ska tycka om dig och säga att du är en bra människa.

Vad kan du lära dig av denna Hadith?

Innan jag gör någonting ska jag se till
  • att jag gör bara det som Allah tycker om.
  • att jag gör det eftersom jag lyder Allah
  • att jag gör det inte för att andra ska berömma mig utan för att Allah tycker om det.

Hadith 3 Hadither Hadith 5