Halal och Haram

Vad betyder halal och haram?

Ordet halal är namnet på vad som är tillåtet inom islam. Det finns t.ex. livsmedel (mat) som är halal och det betyder att det är tillåtet att äta dem.

Motsatsen till halal är haram. Haram är namnet på det som är förbjudet(inte tillåtet)inom islam, t.ex. alkohol och griskött.

Vad är halalmat?

Mat som är tillåten för oss att äta och som är bra för oss. Några av de saker som är halal som vi får äta och dricka är fisk, mjölk, frukter, grönsaker, nötter och honung. Det är också tillåtet för oss att äta nötkött (kokött), lammkött, kyckling, och kött från många andra djur, men djuren måste vara slaktade på ett islamiskt sätt.

Vad är harammat?

Mat som inte är tillåten och som är dålig för oss. Några av de saker som är haram är griskött, blod, alkohol och kött från djur som inte slaktade på ett islamiskt sätt.

Om något haram används i en livsmedelsprodukt, blir då hela livsmedelsprodukten haram. När vi vet att en livsmedelsprodukt är haram, får vi inte äta den, och vi bör berätta för våra vänner och bekanta att inte äta den heller.

Innan vi äter något, måste vi alltid se till att den är halal. Om vi inte är säkra, bör vi fråga våra föräldrar eller en vuxen muslim . Och om vi ser någon som äter något som är haram, ska vi säga till honom eller henne att det är haram.

Detta hjälper oss att vara goda muslimer, och Allah blir då nöjd med oss. Några andra typer av kött som är haram är kött från djur som har skjutits och inte slaktats. Det är haram också att äta kött från djur som har självdött eller strypts.

Vem bestämmer vad som är halal och vad som är haram?

Allah (swt) befaller oss i Koranen att äta halalmat och att inte äta harammat. Det är bara Allah som kan tillåta och förbjuda och ingen annan får göra det. Och eftersom vi är muslimer, måste vi lyda Allah. Det är Han som har skapat oss och allting i himlen och på jorden. Han vet vad som är bra och nyttigt för oss och vad som är dåligt och skadligt för oss. Det är därför som vi måste göra som Han säger.