Hamza accepterar islam

En gång, när profeten (saws) satt på Safa kullen vid Kaba kom Abu Jahl fram till honom och började skrika svordomar mot honom och attackerade honom. Muhammad (saws) förblev tyst och svarade inte tillbaka.

När Hamza ibn Abdulmuttalib, profetens farbror kom tillbaka från en jakttur tillbaka lite senare kom en flicka fram till honom och berättade om vad Abu Jahl gjorde mot profeten Muhammed (saws). Hamza blev mycket arg och gick direkt till platsen vid Kaba där Abu Jahl satt med sina vänner. Hamza gick fram till Abu Jahl och slog honom med sin båge. Han sade då till Abu Jahl:” När Abu Jahl och hans vänner blev förvånade sade Hamza: ”Hur kan du förolämpa min brorson när jag också följer hans religion?” Hamza var då inte muslim men han ändå sade till Abu Jahl att han var muslim. Abu Jahls vänner ville försvara honom och slåss med Hamza men Abu Jahl stoppade dem och sade: "Låt Abu Amarah vara, för jag har faktiskt förolämpat hans brorson djupt." Hamza kallades för "Abu Umara".

Hamza gick senare till profeten och sade shahada och blev muslim. Hamza var en respekterad man bland Quraish. Han var stark och modig. Det var därför bra för muslimerna att han blev en av dem.

Tillbaka till: Utvandringen till Abessinien Nästa: Umar accepterar islam

(*) saws är en förkortning för: "Sallallahu alaihi wa sallam". Det är en mening som används varje gång vi säger, skriver eller hör profeten Muhammeds namn. På svenska betyder den: Allahs frid och välsignelser vare över honom.

(**) e.Kr är en förkortning för: "efter Kristus" och som betyder: efter profeten Jesus födelse.

(***) as är en förkortning för: "Alaihis salam". Det är en mening som används varje gång vi säger, skriver eller hör namnet på en av de andra profeterna.

(****) En uppenbarelse är ett budskap från Allah till profeten.