Isra och Miraj
(Den nattliga resan och himmelsfärden)

Tiden efter att profeten (saws) kom tillbaka till Mecka från Taif var en svår tid för honom. Han hade den sista tiden gått igenom mycket och hade lidit mycket. Först missade han sin fru Khadija och sin farbror Abu Talib. Och det gjorde att de otrogna blev aggressivare[1] mot honom. De fortsatte med att förfölja[2] muslimerna och plåga dem ännu mer. Och den sista svåra händelsen för profeten var det som hände i Taif . Allt det som hade hänt gjorde profeten väldigt ledsen och beskymrad.

Det var under denna svåra tid som något mycket stort hände profeten (saws). Allah (swt) ville lindra hans lidande[3] och ge honom kraft och tålamod för att kunna fortsätta med sitt uppdrag[4], kallelsen till islam.

En natt, medan Muhammed (saws) sov, kom ängeln Gabriel (Jibril) (as) till honom. Jibril väckte profeten. Han bad honom att följa med honom på en nattlig resa. Jibril bad profeten att rida på ett djur som hette Buraq.

Först tog Gabriel profeten Muhammed på en resa till Al-Aqsa-moskén i staden Jerusalem. Där mötte profeten Muhammed (saws) alla de profeter som fanns före honom. De gjorde salat (bön) tillsammans där. Profeten blev deras imam i bönen.

Den här delen av resan kallas Isra. Isra är alltså nattresan till Al-Aqsa-moskén i Jerusalem.

Efter bönen, uppsteg Gabriel (as) med Muhammad (saws) till himlen. Denna del av resan kallas Miraj (Himmelsfärden)[5]. Det var under Miraj som Allah (swt) gjorde det obligatoriskt för muslimerna att be fem gånger om dagen.

Tillbaka i Mecka

Profeten Muhammed (saws) kom tillbaka till Mecka samma kväll. Nästa morgon berättade han om sin resa till Al-Aqsa-moskén och till himlen. Quraish svarade honom genom att göra narr av honom och skratta åt honom. De anklagade honom för att vara galen.

Quraish ledarna trodde att detta skulle vara ett bra tillfälle för att göra muslimerna lämna Muhammed (saws).

De gick till Abu Bakr, profetens närmaste följeslagare (må Allah vara nöjd med honom). De sade till honom:

"Har du hört vad din vän säger? Han hävdar att han reste till Al-Aqsa-moskén och steg upp till himlen på en natt!".

Abu Bakr svarade:

"Om han har sagt det, då talar han sanning".

Abu Bakr trodde alltid på allt som profeten sade och berättade om. Från och med den dagen Kallades Abu Bakr As-Siddiq. As-Siddiq betyder Sanningens intygare[6].

Tillbaka till: Resan till Taif Nästa:  Kallelsen utanför Mecka

[1] Aggressiv Om man är aggressiv betyder så är man arg och ger sig på folk.

[2] Förfölja Om man förföljer någon så plågar man honom hela tiden.

[3] Lindra hans lidande Betyder minska hans svårigheter och problem.

[4] Uppdrag Ett viktigt arbete som man har att göra. Profetens uppdrag var det viktiga arbete som Allah hade gett honom dvs att kalla till islam.

[5] Himmelsfärd Färd betyder resa och himmelsfärd betyder då himmelsresa. Alltså en resa till himlen.

[6]) Sanningens intygare Betyder den som talar om att något är sant. Abu Bakr trodde alltid på det som profeten sade och berättade om.