Khadijas och Abu Talibs död

När bojkotten var slut fortsatte profeten (saws) med att kalla nya människor till islam. Kort därefter dog både profetens fru Kadija (Må Allah vara nöjd med henne) och hans farbror Abu Talib. Båda dog samma år, det tionde året av profetskapet[1]. Det året brukar kallas sorgens år.

Det var en stor sorg för profeten (saws) att han på kort tid förlorade både Abu Talib och Khadija. På så sätt förlorade profeten (saws) de två viktigaste personerna som stödde honom. Abu Talib som försvarade profeten och skyddade honom under tio år mot Quraishs ondska .

Och hans fru Khadija var hans livskamrat som hjälpte honom och var ett stort stöd för honom. Hon var den första personen som blev muslim och trodde honom. Hon stod vid hans sida i glädje och sorg under alla de år de levde tillsammans.

Trots att Abu Talib älskade profeten Muhammed (saws) så mycket så blev han aldrig muslim. Profeten Muhammed (saws) försökte övertyga Abu Talib att bli muslim men det ville han inte och han dog som icketroende.

Tillbaka till: Bojkotten Nästa: Resan Till Taif

[1] Profetskap: Betyder att vara profet. Det tionde året av profetskapet betyder när proften hade varit profet i tio år.