När börjar Ramadan?

Den islamiska kalendern är en månkalender. En månad i den islamiska kalendern är 29 eller 30 dagar. I Sverige använder man en solkalender och en månad i en solkalender är 30 eller 31 dagar, förutom månaden februari som har 28 eller 29 dagar.

Det betyder att ett islamiskt år har 354 dagar och har färre antal dagar än ett västerländskt eller ett svenskt år som har 365 dagar. Det här gör att varje år kommer Ramadan 11 dagar tidigare än året innan jämfört med den svenska solkalendern.

Det finns 12 månader i den islamiska kalendern och Ramadan är den nionde månaden. Ramadan kommer alltså efter den åttonde månaden som heter Sha'ban. För att veta när Ramadan börjar ska man se nymånen på slutet av månaden Sha'ban. Om man inte kan se en nymåne den 29:e Sah'ban blir Sha'ban då 30 dagar och sedan kommer första dagen av Ramadan.

Men hur vet vi om Ramadan är 29 eller 30 dagar?

Eftersom den islamiska kalendern är en månkalender så börjar en ny månad när man ser en nymåne. Om vi ser en nymåne på kvällen, den 29:e dagen av Ramadan betyder det att Ramadan är slut . Den blir då 29 dagar. Men om vi inte ser en nymåne fastar vi dagen efter också och Ramadan blir då 30 dagar.

Profeten Muhammed (saws) säger i en Hadith:

”Börja fastan när ni ser nymånen och bryt fastan när ni ser den, men om det är molnigt, skall ni fasta trettio dagar.”