Shadda

I arabiska liksom svenska och andra sprهk, fِrekommer ocksه dubbel konsonanter. Exempel pه dubbla konsonanter i svenska : himmel, lilla och matta. Nنr en dubbelkonsonant fِrekommer i ett ord i arabiska skrivs bokstaven bara en gهng men med ett tecken pه som visar att det نr en dubblerad bokstav. Tecknet heter , Shadda. Det liknar ett litet w som skrivs pه bokstaven, sه hنr:
  ــّ

بّ   anger t ex att det نr tvه Baa  ب ب

Nنr man lنser en bokstav med shadda pه fِrlنnger man ljudet tvه gهnger, dvs man stannar dubbelt sه lهngt pه bokstaven.

Shadda med korta vokaler

En bokstav kan bهde vara dubblerad och ha en kort vokal (Fatha, Dhamma eller Kasra) pه.
Tabellen nedan visar hur bokstaven Faa  ف skrivs med bهde Shadda och korta vokaler. Fatha och Dhamma skrivs ovanfِr Shadda medan Kasra skrivs under.

Shadda med Kasra Shadda med Dhamma Shadda med Fatha
فِّ فُّ فَّ