Resan till Taif

När både Khadija, profetens fru och hans farbror Abu Talib dog förlorade han de två personer som var hans viktigaste stöd. Abu Talib var den som skyddade honom från Quraish så de vågade inte skada honom.

Efter Abu Talibs död började svåra tider för profeten (saws)i Mecka. De otrogna[1] blev nu elakare och hårdare mot honom. Men han fortsatte med att kalla folk till islam. Profeten Muhammed (saws) bestämde sig att vända sig till folken utanför Mecka. Han åkte därför till Taif som är en stad som ligger nära Mecka för att få dem acceptera islam. Han hade med sig Zaid bin Haritha som var en av hans följeslagare.

Men folket i Taif var inte bättre än folket i Mecka. När profeten (saws) pratade med ledarna där och kallade dem till islam vägrade de. De ville inte tro på hans budskap[2] och på att han var en profet. De hånade[3] honom och jagade bort honom från staden. Inte bara det utan de skickade stadens barn och andra män som kastade stenar mot profeten och Zaid. Profeten skadades av stenarna och det rann blod från hans fötter. Och Zaid skadades i huvudet. Så de lämnade Taif och åkte tillbaka till Mecka.

Tillbaka till: Khadijas och Abu Talibs död Nästa: Den nattliga resan

[1] De otrogna betyde de icke troende, dvs Quraish folket som inte var troende. De som inte var muslimer alltså.

[2]) Budskap betyder meddelande eller information. Och profetens budskap betyder det som profeten ville berätta om. Han ville berätta om islam.

[3] Hånade De hånade honom betyder att de gjorde saker och sade saker så att profeten (saws) ska se ut som dum och löjlig.