Fathatan eller Tanwin-Fath.

Fathatan lنses "Fat hatan" och betyder tvه stycken Fatha och skrivs som tvه smه streck ovanfِr en bokstav. Den ger ljudet, dvs uttalas som "Ann"
. Tabellen nedan visar hur fathatan skrivs pه en bokstav (det tjocka strecket i  ــً  kan vara vilken bokstav som helst). Hهll muspekaren ِver "Fathatan" fِr att lyssna pه dess namn. Och fِr att lyssna pه hur den uttalas hهll muspekaren ِver  "Ann"

Kortvokalens namn Skrivs Uttalas som
Fathatan ــً Ann

Viktigt om Fathatan:

Vi sهg i fِrra lektionen att fِr bokstaven alif skrivs alla tre typer av Tanwin direkt pه bokstaven. Fِr andra bokstنver finns det ett unadantag fِr Fathatan. Vi lنgger dه till ett alif till bokstaven och Fathatan skrivs dه pه alif. Om vi tar bokstaven baa som exempel skrivs den sه hنr dه  باً   i stنllet fِr  بً
Observera att nنr Baa    ب   kopplas till ett Alif    ا   blir det    با .

Och     ب + ا  + ــً =  باً (Glِm inte att lنsa frهn hِger till vنnster).
Det hنr gنller alltsه fِr Fathatan.

Du behِver inte oroa dig fِr att vi inte har gهtt igenom detta نn. Vi kommer att ta upp det hنr i detalj senare.

Hنr, i tabellen nedan ser du bokstنverna Alif  ا ,  Baa   ب  och Jim ج  med Fathatan. Lنgg mنrke till det extra alif som finns fِr Baa och Jim.

Jim Baa Alif
جاً
(uttalas jann)
باً
(uttalas bann)
اً
(uttalas ann)

Undantag
Pه Taa marbuta    ( ة ,  ـة )   och pه Hamza   ء   lنgger vi inte till ett alif. Fِr dessa tre bokstنver skrivs Fathatan alltsه direkt pه bokstaven och utan behov av ett alif pه slutet.

Hamza och Taa marbuta med Fathatan
Taa marbuta- kopplat till en bokstav Taa marbuta- ensam Hamza
ـةً
(uttalas som tann)
ةً
(uttalas som tann)
ءً
(uttalas som ann)

Alfabetet med Fathatan

I tabellen nedan ser du varje bokstav med en Fathatan pه.
Klicka pه pilen fِr att hِra hur bokstنverna uttalas med fathatan

جاً ثاً تاً باً اً
راً ذاً داً خاً حاً