Tanwin

De korta vokalerna Fatha, dhamma och kasra finns نven som dubbla kortvokaler och de kallas dه:
  • Fathatan (dubbel-Fatha). Den krivs    ــً   och uttalas "ann", dvs som  "Fatha + n"
  • Dhammatan (dubbel-Dhamma) och skrivs    ــٌ   och uttalas "unn", dvs som  "Dhamma + n"
  • Kasratan (dubbel-Kasra) som skrivs    ــٍ   och uttalas "inn", dvs som  "Kasra + n"

Detta innebنr att ett extra nun   ن   lنggs till efter den fِrsta korta vokalen. Dنrfِr kallas det fِr Tanwin(Nunation). Fathatan(lنses Fat hatan) kallas dنrfِr ocksه Tanwin-Fath, Dhammatan Tanwin-Dhamm och Kasraaan Tanwin-Kasr.

Tanwin (dubbel kortvokal) fِrekommer bara i slutet av ett ord och den skrivs pه den sista bokstaven i ordet. Det نr bara substantiv och adjektiv som har Tanwin.

Bokstaven Alif med Tanwin
Kasratan Dhammatan Fathatan
اٍ
(uttalas inn)
اٌ
(uttalas unn)
اً
(uttalas ann)

Viktigt om Fathatan:

Vi ser frهn tabellen ovan att alla tre typer av Tanwin skrivs direkt pه alif men fِr andra bokstنver finns det ett unadantag fِr Fathatan. Vi lنgger dه till ett alif till bokstaven och Fathatan skrivs dه pه alif. Om vi tar bokstaven baa som exempel skrivs den sه hنr dه  باً   i stنllet fِr  بً
Observera att nنr Baa    ب   kopplas till ett Alif    ا   blir det    با .

Och     ب + ا  + ــً =  باً (Glِm inte att lنsa frهn hِger till vنnster).

Hنr, i tabellen nedan ser du bokstaven Baa   ب  med Tanwin. Lنgg mنrke till det extra alif vid Fathatan.

Bokstaven Baa med Tanwin
Kasratan Dhammatan Fathatan
بٍ
(uttalas binn)
بٌ
(uttalas bunn)
باً
(uttalas bann)

Undantag
Pه Taa marbuta    ( ة ,  ـة )   och pه Hamza   ء   lنgger vi inte till ett alif. Fِr dessa tre bokstنver skrivs Fathatan alltsه direkt pه bokstaven och utan behov av ett alif pه slutet.

Hamza och Taa marbuta med Fathatan
Taa marbuta- kopplat till en bokstav Taa marbuta- ensam Hamza
ـةً
(uttalas som tann)
ةً
(uttalas som tann)
ءً
(uttalas som ann)

Du behِver inte oroa dig fِr att vi inte har gهtt igenom detta نn. Vi kommer att ta upp det hنr i detalj senare.

Mer om Fathatan, Dhammatan och Kasratan kommer i de kommande lektionerna.

fِregهende lektion: Kasra  Lektioner  Nنsta lektion: Fathatan