Vem är Allah?

Det finns bara en Gud. Han heter Allah.

Allah är den enda Gud som finns. Det finns ingen annan Gud, bara Han. Allah skapade mig och Han skapade dig och dina föräldrar. Allah skapade alla människor.

Han har skapat djuren. Han har skapat jorden. Han har skapat allt som finns på jorden!

Allah har skapat himlen, solen, månen, och stjärnorna.

Han har skapat allt som finns i himlen. Solen ger oss ljus och värme. Vi kan inte leva utan solens värme.

Han har skapat bergen, sjöarna, haven, fåglarna, träden och blommorna.

Allt som du behöver göra för att lära känna Allah är att titta runt omkring dig och fundera över allt som du ser. I naturen har Allah skapat så många vackra saker. På sommaren ser vi vackra blommor och växter och på hösten ser vi hur träden får olika vackra färger.

Allah har skapat många olika sorters djur.
Titta på fjärilarna och de härliga färgarna i deras vingar. Tänk bara på hur en fjäril börjar som en larv och blir så småningom en puppa. Efter en tid är det slutligen dags för den att se dagsljuset och flyga ut!

När du sätter frö i jorden och väntar tills det så småningom växer till plantor. Vem är det som gör att fröet blir en planta? Det är Allah.

Överallt runt omkring oss är det fullt av vackra saker och ting. Allt det här är tecken för att känna Allah och Hans makt och ett bevis på att Allah finns.

Tänk på de vackra fåglarna, på fiskarna och delfinerna som ler så vackert. Titta på de gröna skogarna, de olika sorterna av blommor och många andra vackra saker i världen. Vem har skapat alla de här?
Det är Allah.

Allah har skapat allting.

Allah har skapat dagen och Han har skapat natten. Det är ljust på dagen och mörkt på natten. Vi behöver dagen för att kunna arbeta, gå i skolan och leka. Och vi behöver natten för att kunna vila och sova.

Han har gett oss öron (vi kan inte höra utan våra öron). Och Han har gett oss ögon (vi kan inte se utan våra ögon). Han har gett oss luften. Vi behöver luften för att andas. Utan luft kan vi inte leva.

Så vi tackar Allah för allt det här och vi älskar Honom för allt det här.

Vi älskar Honom för att Han har skapat oss och har gett oss många saker. Han har skapat mig och Han vet vad som är rätt för mig, och vad som är fel för mig. Han har gett mig allt. Jag älskar Allah.

Det är Allah som ser till att jag växer från ett litet barn i vaggan till en vuxen människa.

Han är vår Gud. Han har ingen partner, ingen fru, inga barn, inga släktingar och inga föräldrar. Det finns ingenting som liknar Honom. Han ser allt. Han hör allt. Han vet allt.

Vi lyder Honom och vi gör som han säger.

Vi tackar Honom för att Han har gjort oss till Muslimer.