Wudu (Tvagningen)

Innan man gör salat (bön) måste man ha wudu. Man ska ha wudu också när man vill läsa Koranen. Man ska allså inte be och inte heller röra vid Koranen om man inte har wudu.

Så här gör du wudu

1 Börja med att säga: Bismillahir Rahmanir Rahim.
2 Tvätta händerna upp till handlederna tre gånger. Tvätta först höger hand och sedan vänster. Se till att vattnet når mellan fingrarna.
3 Skölj munnen tre gånger. Ta vatten med höger handen in i munnen.
4 Skölj näsan tre gånger genom att dra in vatten i näsan och sedan blåsa ut det.
5 Tvätta ansiktet tre gånger med händerna. Se till att du tvättar hela ansiktet, från pannan och ner till undersidan av hakan och från öra till öra.
6 Tvätta armarna tre gånger, från fingertopparna till armbågarna. Tvätta först höger arm och sedan vänster arm.
7 Fukta händerna med vatten och dra dem över huvudet. Börja från pannan och bak mot nacken och tillbaka till pannan igen. Gör det här bara en gång.
8 Tvätta öronen nu med båda händerna. Du gnider inuti örat med pekfingret och bakom örat med tummen. Gör det här bara en gång.
9 Tvätta fötterna tre gånger. Börja med höger fot och sedan vänster fot. Tvätta hela foten från tårna till ankeln. Se till att vattnet når mellan tårna.
10 Efter det säger du Shahadah:

"Ash-hadu an la ilaha illallah wa ash-hadu anna Muammedan rasulullah".

Nu är du klar med wudu (tvagningen).

Vilka saker bryter (tar bort) wudu?

Vi har nu lärt oss att vi måste ha wudu innan vi gör bön, så utan wudu får vi inte göra bön. Vi kan inte heller röra Koranen om vi inte har wudu.

Det finns några saker som gör att din wudu blir ogiltig. Det betyder att de tar bort din wudu och du kan inte be innan du har gjort en ny wudu. Salat utan wudu blir inte accepterad av Allah (swt).

Följande saker bryter wudu:
  1. Om något kommer ut från könsorgan och ändtarmsöppningen. Så urin, avföring och att släppa ut luft tar bort wudu.
  2. Om man rör könsorganen eller ändtarmsöppningen med handflatan.
  3. Om man har somnat.
  4. Om man svimmer.
Om någon av dessa saker skulle hända dig under bönen, lämna bönen och gå för att göra en ny wudu och börja sedan bönen från början. Du måste alltså göra om wudu efter de här sakerna ovan. Om du har wudu men du behöver gå på toaletten så ska du göra det. Efter toalettbesöket har du inte kvar wudu så ska du gör en ny wudu när du ber.

Man kan göra flera böner med samma wudu. Så du behöver inte göra en ny wudu för varje bön om du redan har wudu.
Till exempel: Du gör wudu för att göra dhuhr (middagsbönen). När sedan tiden för asr (eftermiddagsbönen) kommer och du fortfarande har wudu kan du be asr också utan att behöva göra en ny wudu. Men om du går på toaletten måste du göra om wudu efter det.