Hadith 4

قالَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم: ((لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغيْرَنا وَ يُوَقِّرْ كَبيْرَنَا)).(رَواهُ الترمذي)

Profeten Muhammed (saws) sade:
" Den är inte en av oss som inte visar barmhärtighet mot de yngre och visar respekt för de äldre ".
(Berättad av At-Tirmidhi)

Ord och förklaringar

Barmärtighet Ömhet, vänlighet och godhet.
Respekt betyder att visa hänsyn, uppskattning och vördnad för någon. Man respekterar till exempel sina föräldrar och de äldre.

Betydelsen av Hadithen

I den här Hadithen lär profeten (saws) oss hur vi ska uppföra oss mot den som är yngre och den som är äldre än oss.

Barn och ungdomar ska behandla de som är äldre med respekt. Några exempel på saker som en muslim inte får göra mot äldre är att inte skämta om dem för att göra sig rolig hos kompisarna. Eller göra så att få dem verka löjliga och dumma. Eller att vara elak mot dem.

När man pratar med någon som är äldre ska man prata med respekt. Man ska inte höja rösten och skrika åt dem eller använda fula ord.

I islam ska de yngre bete sig så mot de äldre.

Och de äldre i sin tur ska bahandla de yngre med kärlek, ömhet och vänlighet. Man ska vara snäll mot barn och yngre och hjälpa dem och bry sig om dem. Man ska inte vara elak mot dem. Om man uppför sig så mot varandra får man belöning av Allah (swt).

Vad kan du lära dig av denna Hadith?

• Vår religion islam lär oss hur vi ska bete oss mot varandra. Unga ska respektera de som är äldre och bahandla dem med värdighet.
  • Äldre ska visa de ungre barmhärtighet och ömhet och bahandla dem vänligt och på ett kärleksfullt sätt.
  • Profeten (saws) lär oss att den som inte uppför sig så är inte en av oss.
  • Vi ska tänka på att vi kommer också att bli äldre en dag. Då vill vi att bli behandlade med respekt av de som är yngre.

Hadith 4 Hadither Hadith 6