Hadith 7- Din far

قالَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم: ((رِضَا الرَّبِّ فِي رِضَا الْوَالِد وَسَخَطُ الرَّبِّ فِي سَخَطِ الْوَالِد)). (رَواهُ الترمذي)

Allahs sändebud (saws) sade:
” Herrens belåtenhet ligger i faderns belåtenhet och Herrens ilska ligger i faderns ilska ”.
(Berättad av At-Tirmidhi)

Ord och förklaringar

Herren Allah
belåtenhet När du är belåten är du nöjd då. Det betyder att du är glad att du har fått det som du vill och tycker om
ilska Att känna att man är mycket arg

Betydelsen av Hadithen

Den här Hadithen visar hur viktigt det är att vi ska göra allt för att vår pappor ska vara glada och nöjda med oss . Det är obligatoriskt för barnen, både pojkar och flickor att vara lydiga och vänliga mot sina pappor (och mammor också) .

Allah (swt) har beordrat oss i Koranen att vi ska behandla våra föräldrar väl och vara vänliga mot dem. Så om du vill att Allah ska vara nöjd med dig ska du göra så din pappa (och även din mamma) blir glad och nöjd med dig. Då kommer Allah (swt) också att vara glad och nöjd med dig.

Vi lyder Allah och Allah beordrar oss att repektera våra föräldrar och behandla dem väl. Därför är vår respekt och vår goda behandling av föräldrarna en väg som tar oss till paradiset.

Du får inte heller göra så att din pappa blir arg på dig. Håll dig borta från vad som gör honom arg och ledsen. För om han (och även din mamma) blir arg på dig så kommer också Allah att vara arg på dig.

Föräldrarna tar hand om och vårdar sina barn under hela sitt liv, men när de blir gamla och svaga behöver de hjälp och det är vår plikt att ta hand om dem så som de tog hand om oss alla de här åren. Genom att vara trevliga, vänliga, snälla och inte använda fula ord så kan vi ha den bästa relationen med våra föräldrar.

Vad kan du lära dig av denna Hadith?

• För att Allah ska vara glad och nöjd med mig måste jag göra så att min pappa (och min mamma också) är glad och nöjd med mig.
  • Jag har lärt mig också att jag aldrig ska göra något som gör min pappa (och min mamma) arg på mig annars blir också Allah arg på mig.
  • Om min pappa (och mamma) inte är nöjd med mig kommer jag inte att ha det bra i livet och inte heller i nästa liv (livet efter döden).
  • Jag ska aldrig behandla dem illa. Och ska aldrig skrika, blir arg, eller såra dem med ord eller med något annat.
  • Jag lyder min pappa i allt, bara om det som han vill är mot islam. Då gör jag inte det men jag älskar och lyder honom i allt annat.
  • Om jag behandlar mina föräldrar väl blir Allah nöjd med mig. Och det är en väg till paradiset.

Hadith 6 Hadither